El MAC celebra el 25è aniversari amb la mirada posada en la intel·ligència artificial

El MAC reuneix el sector de la comunicació a Catalunya el 5 de juny, oferint espais de trobada sectorial, ponències especialitzades i pitchings pel finançament i coproducció de projectes sonors i audiovisuals.

El certamen acollirà la 4a Trobada del Podcàsting a Catalunya, en l’any del centenari de la ràdio a Catalunya.

El laboratori del MAC presentarà les conclusions dels estudis sobre les futures demandes laborals del sector i nous indicadors per mesurar l’impacte de la comunicació de proximitat. 

Fira MAC obre les portes a totes les empreses interessades a mostrar les novetats, serveis i productes del sector.

El transcurs del MAC s’efectuaran actes commemoratius del centenari de la ràdio a Catalunya, dels 25 anys de la Xarxa Audiovisual Local i del MAC.

Les llums i ombres de la intel·ligència artificial (IA), les seves amenaces i oportunitats, seran el gran objecte d’anàlisi de la 25a edició del Mercat Audiovisual de Catalunya. La gran trobada professional del sector de la comunicació tindrà lloc el dimecres 5 de juny al complex Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers.

A través de diferents sessions, experts en la IA debatran sobre la implantació d’aquesta tecnologia revolucionària en l’àmbit de la comunicació de proximitat. Des de la creixent implantació de noves eines de treball fins al debat legal que els seus efectes suscita.


Estímul a la producció

Un segon gran pol d’atracció del MAC 2024 seran els pitchings convocats per la Xarxa Audiovisual Local (XAL), que ocuparan la franja de tarda i que estaran dedicats tant als continguts de vídeo com d’àudio.

Enguany aquesta iniciativa es veu realçada pel fet que recentment la XAL ha arribat a un acord amb Radio Televisión Española (RTVE) per coproduir els projectes que resultin guanyadors als pitchings celebrats durant el MAC.

La presidenta interina de RTVE, Elena Sánchez, i el conseller delegat de la XAL, Marc Melillas, ja han signat el conveni de col·laboració, a l’espera de conèixer els projectes finalistes el juny a Granollers.

La convocatòria estarà oberta a productores i operadors audiovisuals catalans i serà, per tant, un incentiu a la producció de documentals en català i elaborats al territori.
De les propostes, se’n valorarà la qualitat artística i la solidesa del format, el guió i la temàtica escollida, entre altres variables. Els projectes —que han de ser inèdits— es podran presentar en dues categories: una de Documental obert i una altra sota el títol Històries de proximitat. Les bases es publicaran pròximament.

Marc Melillas ha valorat l’acord satisfet i ha destacat la importància de la col·laboració, tant per la XAL com pel conjunt de l’audiovisual català. “Amb aquesta cita del 5 de juny, volem reforçar el punt de trobada al sector audiovisual i encarar moltes més sinergies”.

Elena Sánchez, per la seva banda, ha explicat que aquesta aliança contribuirà a potenciar i difondre la cultura, la història i els continguts en català. “Ens donarà possibilitats per ser més grans si estem junts que si estem dividits”, ha dit la presidenta interina de RTVE.


Un viver de l’audiovisual de proximitat

Amb aquest anunci, el MAC consolida la seva aposta per convertir-se en un viver de projectes de l’audiovisual de proximitat. Durant l’edició passada ja va acollir la presentació dels 11 projectes de pòdcasti documental candidats a ser coproduïts per la XAL. La convocatòria s’havia saldat abans amb més d’una 50 de propostes enviades.

Els pitchings, amb participació de productores, mitjans de comunicació i l’avaluació d’un jurat, va ser una de les propostes amb més èxit d’assistència del certamen. D’aquesta manera, el MAC es va convertir, encara més, en un punt de referència de la producció audiovisual catalana.


Tota la realitat del pòdcast a Catalunya

El MAC 2024 també acollirà la celebració de la quarta edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya. Com és habitual, tindrà un programa propi i una llarga llista de convidats de primer nivell d’aquest àmbit.

De nou, la intel·ligència artificial en el món de l’àudio vertebrarà una part important del programa, justament en l’any que tot el país commemora el centenari de la ràdio a Catalunya.


El MAC Lab, investigacions actuals per prendre decisions de futur

El Laboratori del MAC presenta a l’edició d’enguany diversos processos d’investigació que ajudaran a determinar el present i futur del sector.

Per una banda, es presentarà l’estudi obre noves demandes laborals del sector. Aquest treball, impulsat pel Col·legi de Professionals de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC) i cofinançat per l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), ofereix un directori de futures demandes ocupacionals del sector audiovisual, després d’un procés d’enquestes amb més de 50 experts.

El MAC Lab presentarà també la primera part del procés de cerca que ha de permetre la creació d’un panell d’indicadors actualitzats sobre l’impacte de la comunicació de proximitat, impulsat per la XAL i elaborat pel Gabinet Ceres.


Fira MAC activa el període de contractacions

Des de l’1 de febrer ja és obert el període de contractacions a l’espai de fira  empresarial Fira MAC. Companyies, institucions, centres de formació o mitjans de comunicació poden llogar un espai expositiu dins el recinte de 800 m2 o bé contractar algun dels serveis no presencials.

Com és habitual, Fira MAC aplegarà firmes referents del sector audiovisual a la nau Dents de Serra de Roca Umbert, el mateix 5 de juny.

Ja són descarregables els dossiers amb tota la informació  i condicions. Aquest any s’hi inclouen quatre modalitats de participació adaptades a les diferents necessitats (Expositiu, Sessió, Promo i Patrocini). La contractació dels serveis es mantindrà oberta fins al 3 de maig.


Un any de celebracions

El 2024 serà un any de celebració per al sector de la comunicació català. Per això, el MAC es farà ressó d’un triple aniversari: els 25 anys del mateix MAC, els altres 25 anys de la XAL i el centenari de les primeres emissions de ràdio a Catalunya. Durant la jornada del 5 de juny, està previst que hi hagi actes commemoratius vinculats a tots tres aniversaris.

La celebració es farà en un context de canvis al sector de l’audiovisual i la ràdio catalanes. La irrupció de la intel·ligència artificial o el pòdcast, però també els reptes de digitalització i d’innovació seran alguns dels temes recurrents en què es fixarà el MAC d’aquest any.

El mercat de Granollers, creat l’any 2000 com una trobada d’emissors locals i productores audiovisuals, s’ha caracteritzat sempre per estar al corrent de les novetats del sector i convertir-se en un aparador per als productors i operadors de proximitat i motor de canvis. Aquest any no serà menys.

La cita, que aplega cada edició més de mig miler de persones, tornarà ser un punt de trobada de referència per a mitjans, productores, periodistes, empreses de tecnologia, centres de formació i entitats sectorials públiques i privades.