El MAC torna a reunir tots els agents de la comunicació de proximitat

L’edició d’enguany del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) combinarà la celebració de ponències, taules rodones i reunions sectorials centrades en els reptes imminents del sector. Com  és habitual, el certamen reuneix a professionals per conèixer les tendències de continguts i models d’explotació i les novetats tecnològiques i de programació. La trobada, que es durà a terme el 14 de juny a Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers, també acollirà la tercera edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya i els Premis de Comunicació Local, impulsats per la Diputació de Barcelona.

Per 24a vegada, el MAC es convertirà un espai on compartir idees, conèixer-les i seguir pensant en el futur. El programa d’aquest any compta amb més d’una vintena de sessions i uns 70 convidats, entre ponents i presentadors. A més, Fira MAC –l’àmbit de fira empresarial– s’alimenta amb 20 companyies; algunes d’elles, tindran els seus espais expositius a dins de la nau de Dents de Serra. El MAC també ha volgut donar protagonsime a la fira amb una pantalla gegant, una zona pels ponents i networking, l’habitual espai de restauració renovat i una exhibició de vol amb drons.

La producció, difusió i explotació de nous continguts audiovisuals vertebrarà la progamació des de primers hora del matí. Ho començarà fent amb una ponència de Francisco Asensi, un reputat expert en estratègia, innovació i negoci digital, i també assessor del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. L’àmbit de creació de continguts serà transversal al llarg de diverses sessions i es reforçarà, aquest any, amb la presentació dels projectes de pòdcast i documental per a televisió candidates a nodrir la programació de la nova OTT la Xarxa+. Es farà dins la sala d’actes de la biblioteca de Roca Umbert, que enguany s’afegeix com a nou espai del MAC. 

Intel·ligència artificial i sostenibilitat, reptes de present i futur

Un dels grans temes d’aquest MAC i, per extensió, de l’actualitat del sector de la comunicació, és la intel·ligècia artificial. Tot i l’encès debat que generen aquestes eines, diferents professionals posaran sobre la taula les oportunitats de l’automatització, que faciliten la feina de productores, antenes, plataformes, arxius o agregadors de continguts audiovisual. El MAC reunirà alguns dels proveïdors que estan donant serveis en aquest àmbit, amb participació del director d’Operacions de la XAL, Miquel Herrada, i Antonio León, CEO de l’empresa Etiqmedia, que és líder en indexació i subtitulació per a televisions mitjançant la intel·ligència artificial.

L’agenda del dia de l’audiovisual local també passa pels reptes de sostenibilitat. L’administració ja està informant de recomanacions, protocols i requisits de green shooting per al present i el futur en les indústries creatives. Com que els mitjans de comunicació no en són una excepció, el MAC dedicarà un espai a la divulgació i debat sobre la sostenibilitat al sector, més enllà de les accions que hi ha previstes.

Per tot això i més, el MAC també comptarà amb la mirada dels ens reguladors i associacions de professionals. Sense anar més lluny, s’hi presentarà l’informe anual del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) i es debatrà sobre les oportunitats de futur de la nova Llei de la Comunicació Audiovisual, amb presència del secretari de Mitjans i Difusió de la Generalitat, Oriol Duran, i la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell, entre d’altres. També hi haurà una sessió pensada per conèixer com la intel·ligència artificial o altres reptes de futur afectaran les ràdios locals.

Protagonisme del pòdcast i el món de l’àudio

El MAC del 2023 tornarà a ser un aparador de la indústria del pòdcast al nostre país. S’hi celebrarà la III Trobada del Podcàsting a Catalunya, després de dues edicions i amb el valor d’oferir una mirada panoràmica sobre diversos casos d’èxit d’aquí i del conjunt de l’Estat espanyol. 

Hi estaran representades empreses clau de l’àmbit sonor nacional, com PRISA Audio, iVoox, Audioemotion Media o Sonora, entre d’altres. La trobada, organitzada conjuntament amb l’Observatori de la Ràdio, també comptarà amb protagonistes destacats com el periodista de Catalunya Àudio Eloi Barrera; el productor executiu de True Crime Factory –creadora de Crims, de TV3 i Catalunya Ràdio–, Òscar Rodríguez; o la cap de redacció i projectes de La Mira, Magda Gregori. La III Trobada del Podcàsting es farà al plató del Centre Audiovisual de Roca Umbert i es clourà amb la presentación de l’associació Espai Sonor.

Pel que fa al món de la ràdio, també visitarà el MAC la presentadora del Popap de Catalunya Ràdio Mariola Dinarès. S’instal·larà a la plaça del Cotó de Roca Umbert i emetrà en directe, des del MAC i per a tot el país, el programa del 14 de juny. Aquesta activitat s’ha fet en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, un dels socis estratègics del MAC. També està previst que vingui a Granollers un altre clàssic de la ràdio catalana, Cinto Niqui, en qualitat de director de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya (ASRC). Aquest projecte col·laboratiu, de nova creació, recull 3.300 fragments d’unes 700 ràdios catalanes i espanyoles.

Una seixantena de candidatures pendents dels Premis de Comunicació Local

El MAC tornarà a acollir la gala d’entrega dels Premis de Comunicació Local, organitzats per al XAL. Enguany hi ha unes 60 candidatures que opten a algun del set premis en joc. Els guanyadors es desvelaran en un acte a la sala Nau B1 durant la clausura del mercat. Els Premis busquen reconèixer el talent i la bona feina dels mitjans de proximitat.

EL MAC està organitzat per l’Ajuntament de Granollers, a través de Roca Umbert Fàbrica de les Arts; la Diputació de Barcelona, a través de la Xarxa Audiovisual Local (XAL); i la Generalitat de Catalunya. El programa d’activitats està elaborat per una Comissió de Continguts formada per la XAL, l’Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB), el Clúster Audiovisual de Catalunya i el mateix MAC.